Skulpturkonservator Joanna Hench © 2009                    

> Forside                       

 

> CV                             

 

> Aktuelt prosjekt                

 

> Tidligere prosjekter          

 

> Kontaktinformasjon             

 

> Linker                             

 

> Rapporter og artikler          

 

 

                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Marmorbysten av Michael Sars.

 

 

Mathias Skeibroks byste over

Michael Sars

 

 

Byste over historikeren Johan Ernst Welhaven Sars i bronsert gips, modellert i 1885-86. Bysten tilhører Universitetet i Oslo og skulle klargjøres for utstillingen Kunst fra 100 rom - verk fra Universitetet i Oslos kunstsamling på Henie-Onstad kunstsenter.

 

Undersiden av brystplaten er tilsmusset med bl.a. mange fingermerker. Det var generell tilsmussing med støv og mindre flekker på resten av overflaten. Enkelte fargerester i øyne, på øyelokkene og noe på kinn og under nesen. Sokkelen var generelt tilsmusset, i tillegg til at det var noen render med gips, eller annen lignende fugemasse, på baksiden. Marmoren hadde svakt gul misfargning på deler av overflaten. Flere steder i overflaten er det små hull (≤ 1 mm) hvor de største er fylt med en hvit fugemasse (gips?). Både disse og de mindre hullene er fylt med smuss og fremstår som sorte flekker. Enkelte av flekkene er naturlige sorte mineraler i bergarten.

 

Smusset og fargerestene gikk lett av med rensemiks blandet for marmor-avrensning bestående av vann, white spirit og nonionisk detergent. Denne løsningen ble deretter fjernet med aceton. Tre 1 cm2-store prøvefelt med hydrogenperoksid, H2O2, (3%, 6% og 10%) ble laget nede på venstre side av bystens bakside, ned mot sokkelen. Dette ble gjort for å se om hydrogenperoksidet kunne fjerne noe av den gule misfargningen, eller om det tvert i mot ville fremskynde nedbrytningsprosessen av jernforurens-ningene i bergarten og skape mer gul misfargning. Hydrogenperoksidet fikk virke i under 5 minutter før det ble vasket av med vann og aceton. Det umiddelbare resultatet ser ut til å være en hvitere overflate, men langtids-virkningene er usikre. Etter avrensningen ble hele bysten dekket med ”det første lag støv” bestående av talkum. De små hullene i overflaten ble også fylt med talkum.

 

 

 

 

Fotogalleri (ennå ikke i funksjon)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontaktperson:

 

Kunstforvalter Ulla Uberg
Universitetet i Oslo - Teknisk avd.
Postboks 1077 Blindern

0316 Oslo
www.kunstsamlingen.uio.no
Tlf.:   +47 22 85 40 20
Mob.: +47 91 14 55 98

E-post: ulla.uberg@admin.uio.no